fredag 23 augusti 2013

Sy en 1630-talsklänning, del 1: Planering

Efter avslutad skjorta så återvänder jag till min egen garderob och det är dags att ta itu med klänningen. I normala fall så skulle jag ha gjort ett snörliv, men jag har valt att sy min klänning med det här livet som förlaga:

Liv i silkessatin med ett slitsat mönster och uddslagna kanter. Victoria and Albert Museum



Det är daterat till 1630-talet och man kan hitta mönstret till den i både i Norah Waugh’s The Cut of Women’s Clothes och Seventeenth-century Women’s Dress Patterns, Book 1 av Jenny Tiramani och Susan North. Den sistnämna boken är att föredra, där finns mönster, sömnadsbeskrivning och rikliga mängder med bilder. Det fina med det här livet är att den har ett  inbyggt snörliv den har ett inre dubbelager av linnekanvas, ytterligare förstäkt med tageltyg och valben.

Den här stilen var populär under hela 1630-talet och bestod av det jackliknande livet, en magplatta och kjol. Den kunde varieras med mer eller mindre dekorationer och olika varianter av krage och manschetter. Vidden över höfterna skapas med hjälp av kilar, men ibland tycks man bara ha lämnat den med slitsar, så att det ser ut som flikar i stället.
 
Buren utan krage och med särkens ärmar uppvikta som manschetter.

Greveparet av Bedford av Anthony van Dyck
 Henrietta Maria av Englan, Karl I drottning, blev avbildad i den här typen av dräkt flera gånger.


Henrietta Maria av Anthony van Dyck, 1632
Henrietta Maria av Anthony van Dyck

Henrietta Maria av Anthony van Dyck, 1633

Grevinnan av Elgin av Cornelius Johnson, 1638

Adelsdam, Daniel Mytens skola

Själv blev jag väldigt förtjust i den här versionen:

Grevinnan av Carnarvon av Anthony van Dyck, 1633-35

Jag har funderat en del på om det är en vit magplatta eller särken man ser, själv är jag böjd åt att tro på magplatta. Intressant är det i vilket fall som helst att man tydligt ser att pärlsnörningen bara är dekorativ eftersom man skymtar det riktiga snörbandet under.


Jag tycker också om den enkla elegansen över kragen. Min tanke är att börja med liknande krage och manschetter, sedan kan man ju alltid göra andra att variera med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar