torsdag 15 augusti 2013

Sy en skjorta, del 4

Skjortan är nu klar och både jag och J är nöjda med den. Eftersom det är det allra första plagget för honom i 1600-talsgarderoben, så blir det inte några tidsenliga bilder. Jag tror att det kommer att se mycket bättre ut med rätt kläder! Jag har en vag känsla av att ärmarna är för långa, men å andra sidan så är de lika långa som originalskjortan och J är betydligt längre än 1600-talsmannens genomsnittslängd. Med rätt jacka så kommer det förmodligen se bra ut. För tillfället så är det bomullsband i skjortan, men de ska bytas ut till linne. Jag var ganska orolig att kragen skulle bli för trång, men den är snarare för stor. Eventuellt så måste jag göra den lite mindre. Hela skjortan är sydd helt för hand och påbörjades för två månader sedan, men då har jag inte bara sytt på den, utan också arbetat med andra projekt.






Manchetterna är gjorda på samma sätt som kragen, förutom att ärmen är jämnt rynkad och manchetten har två knapphål för knytbanden.

 
Slitsen i ärmen har en liten tvärslå, 0.5 cm lång i knapphålsstygn för att förhindra att den slits upp.
 


Nu behöver det inskaffas svart ylle och mönster för en herrdräkt från mitten av 1700-talet. Själv ska jag sy en 1640-talsklänning. Har ni gillat den här sydagboken? Vill ni ha en för klänningen också? Och vad syr ni själva på?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar