fredag 1 november 2013

Lite mer England

Nu har jag varit en sväng till i England. Det var inte riktigt en resa som hade 1600-tal som tema, men jag tänkte ändå dela ett par bilder från resan. Vi besökte Harry Potter Studios i Leavsden, och det slog mig att det finns en hel del 1600-talsinspiration i både kläder och miljöer i filmerna. Det är nog ingen slump, såvitt jag förstår tänker sig J K Rowling att häxor och trollkarlar dolde sig för resten av samhället under 1600-talet och de har en viss förkärlek för historiska stilar när det t ex gäller kläder. Det finns ju också spöken och de har de kläder som de bar när de dog.
Titta t ex på Sir Nicholas här (Nearly Headless Nick, Gryffindors husspöke)

Huset Harry bodde i innan Voldemorts attack, då han bodde med sin familj i Godric's Hollow, är ett klassiskt brittiskt korsvirkeshus.

Det förfallna huset i Godric's Hollow

Slutligen från Harry Potters värld; ni har väl tänkt på att "The Fat Lady", damen på det porträtt som vaktar ingången till Gryffindor-tornet, i alla fall i första filmen har en rätt så snygg 1600-talsklänning:

"The Fat Lady" 

Så lite "äkta" 1600-tal. Vi hann med en kort tur på Victoria&Albert Museum. Det är, som många av er säkert vet, en guldgruva för konsthantverk, stil, material och tekniker. I många avdelningar får man fotografera och skissa, dock inte riktigt överallt (t ex får man inte fota i den permanenta smyckesutställningen). Ibland finns en del 1600-tal i den modehistoriska utställningen, dock inte denna gång. Jag råkade få syn på några miniatyrbyster i elfenben som jag tyckte var mycket fina. 

Damerna är från vänster: drottning Sophia Amalia av Danmark, tillverkad av Joachim Henne, Tyskland, 1663-1700, okänd kvinna signerad Carl August von Lücke (1663-1730), Tyskland samt grevinnan Friedericke Amalie von Schleswig-Holstein-Gottorp (?) tillverkad av Joahcim Henne (verksam 1663-1707).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar